datingsite parship

Home » Zo herstel je van liefdesverdriet
Blog

Laatst bijgewerkt op april 23rd, 2019 | door Welke online datingsite?

0

Zo herstel je van liefdesverdriet

Verder gaan na een liefdesbreuk kan zeer moeilijk zijn, zeker voor degene die hier niet voor heeft gekozen. Toch zijn er zeker dingen die je kunt doen om sneller je liefdesverdriet achter je te kunnen laten. Alles wat je kunt bedenken, zal waarschijnlijk effect hebben, dus probeer dit zeker.

Onderzoek naar pijnstimulans

In een onderzoek waarbij 40 vrijwilligers werden uitgenodigd die binnen de laatste zes maanden een breuk met hun partner hadden ervaren, mochten elk twee foto’s meenemen. Eén van een gewone vriend en de ander van hun ex-partner. Hun arm werd aangesloten op een apparaat dat hun lichaamstemperatuur kon controleren. Gedurende de test op pijntolerantie werd hen gevraagd hoe ze zich voelde en konden dit op een schaal van 1 tot 5 aangeven. Eenzelfde gebied in de hersenen werd geactiveerd toen ze de pijnlijke hitte voelde en tegelijkertijd de foto’s van hun exen zagen. Hun emotionele pijn werd hiermee bevestigd. Het onderzoek bevestigde dat een meetbaar effect zichtbaar was aan chemicaliën in de hersenen.

Placebo werkt

Vervolgens kregen de kandidaten een nasale spray waarvan één helft van de groep verteld werd dat het een krachtig verzachtend effect zou hebben op emotionele pijn, terwijl de andere helft de waarheid kreeg te horen en wisten dat het een normale spray betrof. In de volgende MRI-scans werd duidelijk dat bij de personen die overtuigd waren dat ze pijnverzachtende spray hadden gebruikt, ook daadwerkelijk hersenactiviteit zichtbaar werd, waarin dit naar voren kwam. De hersendelen die de emoties beheersen, werkten sneller terwijl andere delen die betrekking hebben op de oorspronkelijke afwijzing, langzamer werkten. Dit was het eerste onderzoek waaruit blijkt dat een placebo drug invloed kan uitoefenen op emotionele pijn, veroorzaakt door een relationele afwijzing. Positieve verwachtingen kunnen hieruit volgen over het beïnvloeden van gedeelten in het brein die normaal gevoelig zijn voor feel-good chemicaliën.

Licht in duisternis

Geloofsovertuigingen of verwachtingen doen ertoe, op zo’n manier dat ze onze hersenen beïnvloeden en hoe we onze gevoelens ervaren. Ook zijn ze bepalend voor onze beslissingen. Wanneer mensen geloven dat een bepaald middel zal helpen tegen hartzeer, dan is dit vaak ook het geval. Het opent hun denken voor het ervaren van positieve aspecten in hun belevenis en geeft een positievere blik op het leven. Dit is belangrijk om te weten aangezien liefdesverdriet kan leiden tot depressie. Degenen die gedumpt waren door hun partner kunnen zo weer controle krijgen over hun leven.

Andere opties

Vrienden en familie kunnen ook een bron aan steun en afleiding vormen en zo kun je ontsnappen aan een gevoel van isolement. Ook kan het belangrijk zijn om een dagboek bij te houden, zodat je je gevoelens van je af kunt schrijven. Met logica en bewijsmateriaal kun je negatieve gedachten relativeren. Je kunt zo alles weer in het juiste perspectief zetten. Door hier actief mee aan de slag te gaan, worden ze steeds effectiever. Door simpelweg te geloven dat iets je kan helpen, zal dit al meer het geval zijn.


About the Author

Anoniem



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven ↑