datingsite parship

Home » Hoe slaap je relatie beïnvloedt
Blog

Laatst bijgewerkt op februari 25th, 2019 | door Welke online datingsite?

0

Hoe slaap je relatie beïnvloedt

Slaap heeft een invloedrijke uitwerking op je relatie. Dit lijkt in eerste instantie mogelijk onbegrijpelijk, toch wordt het gelijk een stuk duidelijker als je beseft wat slaapgebrek met je doet. Tijdens het slapen verwerk je indrukken van overdag en emotionele chaos die zich gedurende dag in je opbouwen. Als je onvoldoende slaap krijgt, ga je dit merken in je fysieke en mentale gezondheid. Je lichaam verstoort de circulatie om voldoende energie naar je torso te brengen en de belangrijkste organen worden zo verwarmd. Mentaal ga je over in een stand van overleven, waarbij de eerste aandacht ligt op eten, toiletteren en door een dag heenkomen. Belangrijke zaken die je leven waarde geven, zoals praten met vrienden, communiceren met je partner of simpele dingen als het herinneren om boodschappen te doen, kunnen er zo gemakkelijk bij inschieten. Je raakt overspannen, gestrest en geïrriteerd, met alle gevolgen van dien voor je relatie met je omgeving. Een gebrek aan voldoende slaap verstoort al gauw menig gelukkige relatie. Dit is waarom.

Emoties uit balans

Iedereen zal merken dat je anders reageert als je minder goed hebt geslapen. Je bent sneller geïrriteerd en nerveuzer en kunt niet meer even stabiel en zelfverzekerd reageren dan anders. Slaaptekort heeft een enorme uitwerking op de gemoedstoestand en zal dus ook een relatie beïnvloeden, wanneer dit over langere tijd speelt. Je kunt overmatig reageren op situaties die doorgaans niet eens een probleem zouden vormen en ook kun je ongevoelig worden voor de emoties van anderen, omdat je eigen disbalans al zoveel van je aandacht opeist. Slaaptekort kan leiden tot sombere of zelfs depressieve gevoelens. Je kunt je minder prettig voelen binnen je relatie en de aansluiting tot je partner ergens kwijtraken en zelfs conflicten krijgen, doordat je elkaar minder goed begrijpt. Alles lijkt een stuk groter dan het is en je kunt je hier droevig, boos en nerveus door voelen, omdat je een hele disbalans in de emoties ervaart. Bovendien heb je in eerste instantie niet eens door dat je emotionele reacties zijn versterkt en wat de uitwerking hiervan is op je omgeving. Het is belangrijk om goed te letten op hoe goed je slaapt en te wachten met belangrijke gesprekken of taken tot een moment dat je wel uitgerust bent.

Sneller ziek door slaapgebrek

Slaapgebrek zorgt voor een sneeuwbaleffect, waarbij je weerstand verminderd en je sneller vatbaar bent voor ziektes en verkoudheden. Ook dit zal nog meer van je energie wegnemen en de kans op sombere gevoelens en een verslechterde gemoedstoestand zal hierdoor juist versterken. Je partner zal dan met versterkte factoren moeten kunnen omgaan en als de relatie al enigszins wankel was, zal het geen lang leven geschonken zijn. Er kunnen zeker enkele barsten in de fundering verschijnen die zolang het slaapgebrek speelt niet gemakkelijk kunnen worden geheeld. Het verzorgen van een zieke partner kan veel stress met zich meebrengen en veel onderlinge irritaties en verwijten tot gevolg hebben. Als de oorsprong hiervan slaapgebrek is, wordt duidelijk wat de effecten kunnen zijn. Het is dan ook belangrijk om goed te letten op je slaappatronen en of je wel voldoende rust kunt nemen.

Afwijkende slaappatronen

Een uitdagende baan met wisselende diensten, lange werkuren en onverwachte overuren kan veel roet in je vertrouwde slaapschema gooien. Het is voor ieder mens lastig om dan werk en privé succesvol te combineren. Het contact met je partner kan er dan door de drukte en chaos weleens bij inschieten, net als het vinden van voldoende rust. Een goede planning is dan nodig om precies te weten hoe je het allemaal gaat bolwerken. Het helpt als je met je partner kunt bespreken wat jullie kunnen doen om elkaar op een aangename manier te treffen. Misschien kan de ander iets langer opblijven of eveneens een wijziging in het vertrouwde slaapschema aanbrengen, zodat je tijd voor elkaar kunt vrijmaken. Het is echter verstandiger om elkaar te zien op momenten dat beiden wakker genoeg zijn en die tijd te vullen met kwaliteitsbesteding. In plaats van televisie kijken kan de tijd ook besteed worden aan even opnieuw met elkaar verbinden als partners. Er kan dan voldoende respect worden geboden voor de behoefte van de ander om te slapen. Dit heeft een uiteindelijk goede uitwerking op de relatie.


About the Author

Anoniem



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven ↑